19 Mei 2012
Browse » Home »
abu hurairah
» Melihat Allah pada Hari Qiyamat dengan mata zahir dalam gambaran yang berbeza-beza
Melihat Allah pada Hari Qiyamat dengan mata zahir dalam gambaran yang berbeza-beza
Diposting oleh
cerdas alquran | Pada 18.41
Al-Bukhari, Muslim dan Ahmad telah menceritakan dari Abu Hurairah yang mengatakan: Orang ramai bertanya kepada Rasulullah (s.‘a.w):
“ Bolehkah kami melihat Tuhan kami (Allah) pada hari Qiyamat? Baginda pun lalu menjawab: “ Adakah kamu merasa sukar atau sakit melihat matahari yang tidak diselaputi awan? Mereka menjawab: “ Tidak.” Kemudian baginda bertanya: “ Adakah kamu merasa sakit melihat bulan penuh tanpa dilindungi awan?” Mereka menjawab: “ Tidak.” Kemudian baginda bersabda: “ Kamu akan dapat melihat-Nya sama seperti itu pada hari Qiyamat. Allah (s.w.t) akan menghimpunkan semua manusia dan akan memerintahkan mereka, “ setiap orang hendaklah mengikuti siapa yang disembahnya.”
Justeru itu, orang yang menyembah matahari akan pergi kepada matahari, orang yang menyembah bulan akan pergi kepada bulan, orang yang menyembah syaitan atau iblis akan pergi kepada iblis.
Hanya kamu ini akan tetap bersama dengan kemunafikan mereka. Lantas, Allah datang kepada mereka dalam bentuk yang tidak diketahui oleh mereka. Dia akan berkata: “ Akulah Tuhanmu.” Mereka akan berkata: “ Kami berlindung dengan Allah darimu. Kami akan tetap berada di sini sehingga Tuhan kami datang kepada kami. Apabila Dia datang kami akan dapat mengenali-Nya. Lalu Allah datang kepada mereka dalam bentuk yang mereka ketahui dan berkata: “ Akulah Tuhanmu.” Mereka kemudian mengakuinya: “ Kamulah Tuhan kami,” kemudian mereka menuruti-Nya dan Dia (Allah) akan membentangkan titian neraka.
Selanjutnya, Abu Hurairah mengatakan bahwa Rasulullah (s.‘a.w) bersabda: “ Akulah orang pertama yang akan melaluinya dengan doa para rasul pada hari itu: “ Ya Allah, selamatkanlah, selamatkanlah,” dan dia akan mendapat duri seperti al-syauq al-sa‘dan. Pernahkan kamu melihat al-syauq al-sa‘dan? Mereka menga¬takan: “ Pernah.” Seterusnya, Rasulullah (s.‘a.w) bersabda: Mereka akan menjadi seperti duri (al-syauq al-sa‘dan) yang tidak diketahui oleh seorang jua pun tentang besarnya kecuali Allah. Kemudian manusia akan diasingkan mengikut amalan-amalan mereka. Ada di kalangan mereka yang akan binasa karena amalan mereka dan yang lain akan berjaya.
Apabila Allah selesai membuat keputusan di antara para hamba-Nya dan ingin mengeluarkan sesiapa saja dari neraka, yang mempersaksikan bahwa “ Tiada Tuhan melainkan Allah,” Dia Allah) memerintahkan malaikat mengeluarkan mereka dan dapat mengenali mereka dengan kesan-kesan sujud, dan diharamkan neraka menghapuskan kesan-kesan sujud pada anak-anak Adam, malaikat akan mengeluarkan mereka, kemudian air yang dikenali sebagai air kehidupan (ma’ al-hayah) akan dituangkan ke atas mereka untuk membolehkan mereka hidup seperti biji benih yang tumbuh di sali¬ran air.
Tinggallah seorang lelaki mengarahkan terus ke neraka, katanya: “ Wahai Tuhanku, udaranya menyesakkanku, bahangnya membakarku, jauhilah wajahku dari api. Dia terus merintih kepada Allah. Allah akan berkata: “ Seandainya aku berikan kepadamu, engkau akan meminta yang lain pula.” Lalu dia berkata: “ Tidak demi kemuliaan-Mu, aku tidak akan meminta yang lain.” Kemudian Allah menghindari wajahnya dari api. Selepas beb¬erapa ketika, dia lalu berkata: “ Wahai Tuhanku, hampirkanlah diriku kepada syurga.” “ Apakah engkau sangka, engkau tidak akan meminta yang lain dari-Ku? Celaka kamu, wahai anak Adam, pandai engkau menipu daya. Tidak berhenti-henti dia meminta-minta lalu Allah berkata: “ Seandainya aku berikan kepadamu, engkau akan meminta yang lain pula,” dia berkata: “ Tidak demi kemuliaan-Mu, aku tidak akan meminta yang lain lagi.” Setelah bersumpah dan berjanji tidak akan meminta-minta lagi, Allah menghampirkannya ke pintu syurga. Apabila dia melihat apa yang ada di dalamnya, dia tetap berdiam diri untuk beberapa lama dan kemudian berkata lagi: “ Wahai Tuhanku, masukkanlah aku ke syurga,” lalu Allah berkata kepadanya: “ Apakah engkau fikir, engkau tidak akan meminta sesuatu yang lain nanti?
Celakalah engkau, wahai anak Adam, pandai engkau menipu daya. Kemudian dia berkata: “ Ya Tuhanku, janganlah engkau jadikan hamba-Mu, makhluk yang paling malang.” Dia terus menyeru sehingga akhirnya Allah ketawa. Apabila Allah ketawa terhadapnya, Dia pun membenarkannya masuk ke syurga. Apabila dia masuk ke dalamnya, dia akan ditanya: “ Mintalah yang ini,” dan dia akan memintanya, seterusnya dikata¬kan kepadanya: “ Mintalah yang itu,” dan dia akan meminta yang itu sehinggalah semua permintaannya dipenuhi. Lantas, Allah berkata kepadanya: “ Semua ini adalah untukmu, orang-orang lain yang seperti dirinya akan bersama-sama dengannya.”
Muslim menceritakan hadith ini menerusi sumber (perawi) lain. Riwayatnya seperti berikut: Pada hari Qiyamat, Allah mendekati umat-Nya yang terdiri dari orang-orang baik dan orang-orang jahat. Allah berada dalam bentuk yang paling rendah dari apa yang pernah dilihat oleh mereka. Dia berkata kepada mereka: “ Akulah Tuhanmu,” mereka menjawab: “ Kami berlindung dengan Allah darimu.” Lantas Allah berkata: “ Adakah sebarang tanda, dengannya engkau dapat mengenali-Nya?” Mereka berkata: “ Ya.” Lalu, Dia memperlihatkan tulang kering-Nya (saq). Kemudian, setiap orang yang selalu sujud kepada Allah dengan rela akan diizinkan oleh Allah bersujud manakala setiap orang yang sujud kepada Allah karena takut dan berpura-pura akan diinjak-injak. Bagi orang-orang yang bersujud akan menundukkan tengkok mereka dan ketika mereka mengangkat kepala mereka, mereka dapat melihat Allah yang mengubahkan diri-Nya kepada bentuk yang pernah mereka lihat dahulu. Lantaran itu, Dia berkata: “ Akulah Tuhanmu,” dan mereka mengakui: “ Engkaulah Tuhan kami.” Kemudian dia pergi ke titian neraka. Hadith ini agak panjang. Al-Bukhari telah meringkaskannya dalam tafsiran surah Nuh. Lafaznya seperti berikut: “ Aku menden¬gar Rasulullah (s.‘a.w) bersabda: Allah akan memperlihatkan tulang kering-Nya (saq). Kemudian setiap orang yang beriman, lelaki dan perempuan bersujud kepada-Nya tetapi orang-orang yang bersujud di dunia ini dengan berpura-pura akan tersingkir. Mereka turut bersujud tetapi kembali dengan belakang mereka diinjak-injak.”
Kritikan
Hadith ini cukup membingungkan orang-orang yang bijaksana. Adakah ia memperlihatkan bahwa Allah menggunakan bentuk-bentuk yang berlainan, yang boleh diakui oleh sesetengah orang sedangkan orang lain pula tidak mahu mengakuinya?
Adakah orang ramai melihat bahwa Allah memperlihatkan tulang kering-Nya sebagai suatu bukti dengan meninggalkan anggota-anggota badan yang lain? Adakah patut bagi Allah berpindah dari satu tempat ke suatu tempat yang lain agar Dia (Allah) dapat datang menemui manusia pada kali pertama dan seterusnya? Adakah mungkin Allah ketawa? Apakah pentingnya kata-kata seperti itu? Adakah ia sebenarnya sabda Nabi s.‘a.w? Demi Allah yang menurunkannya (Nabi Muhammad (s.‘a.w)) sebagai Nabi, hal seperti ini tidak mungkin sama sekali berlaku
Langganan:
Posting Komentar (Atom)
0 komentar:
Posting Komentar